Gør din e-commerce emballage unboxing-worthy
Uanset hvor gamle vi er, så elsker vi åbne gaver og pakker. Så når du kommer hjem og ser en pakke på dit dørtrin, får du næsten den samme følelse, som da du var barn og skulle åbne en gave. Det er forventningens glæde, når du endelig modtager din pakke, og spændingen udløses først, når pakken åbnes. Det skal derfor være en oplevelse for dine kunder at åbne pakken, så de får lyst til at dele oplevelsen med omverdenen.
Hvad er en unboxing video?
Unboxing er en online trend og et populært fænomen, som især har vundet indpas på de sociale medier så som TikTok, Facebook, Instagram og Youtube. Unboxing er præcis hvad det lyder som - nemlig udpakning af produkter, hvor hele processen fra modtagelse til åbning af deres pakke optages på video. Optagelsen bliver herefter delt på de sociale medier. En unboxing video består som regel af et closeup af emballagen, før den pakkes ud, og når papkassen er åbent vises dernæst et closeup af produktet og dets emballage. Derudover vises der et closeup af eventuelt ekstra indhold såsom gratis prøver, og til sidst kommer forbrugerne med deres umiddelbare reaktion.
Emballage som reklameværktøj
I e-handelsverden er emballagen typisk det første touchpoint mellem dig og dine kunder. Derfor bør du som virksomhed også investere i dit emballagedesign, så du formår at fange forbrugernes interesse. Med det rigtige emballagedesign vil kunderne føle sig set, og opleve at der bliver taget godt hånd om deres produkter. Desuden er der langt større chancer for, at din kunde vil filme en unboxing video, hvis papkassen formår at fremkalde en følelse af spænding og entusiasme hos din kunde. Spændende produktemballage vil derfor med større sandsynlighed få forbrugerne til at vise produktet frem for omverdenen.
Papkassen er ikke længere kun et forsendelsesværktøj, hvis formål er at beskytte dine produkter. Det er i dag i lige så høj grad et reklameværktøj som bør matche dit brand. Emballagen bliver eksponeret for mange forskellige personer gennem hele distributionskæden. Det gælder både fra lageret til kundens hoveddør og måske senere hen på de sociale medier, hvorfor det er et værdifuldt brandingværktøj. Brug derfor emballagen til at fortælle om dit brands historie og værdier.
Skab eksponering gennem unboxing videoer
Emballagen og dets indhold skal efterlade et positivt indtryk af dit brand. Det skal være en del af din efterkøbsstrategi, da leveringen af kundens ordre er den sidste interaktion, som du har med din kunde. Unboxing oplevelsen skal derfor efterlade et positivt indtryk hos dine kunder, så de får lyst til at dele produktet online eller med venner og bekendte, og samtidig få lyst til at købe hos dig igen.
Unboxing videoerne er en god måde for din virksomhed at skabe eksponering til potentielle kunder. I en tid hvor unboxing videoer kan få op til millioner af visninger, er fokus på emballagen og dens detaljer hverken spild af tid eller penge. De nysgerrige seer er selvfølgelig både interesseret i at se produktet, men også hvor det er fra. Derfor er brandplacering på emballagen ekstremt vigtigt, så seerne hurtigt og nemt kan gennemskue brandnavnet.
Hvorfor er unboxing videoer så populære?
Dine kunder er ikke bange for at dele deres oplevelser, hverken de gode eller dårlige. Desuden har forbrugerne i dag tendens til at stole meget på andre kunders anmeldelser, og finder ofte deres udsagn mere troværdige end virksomhedens egne. Mange vælger derfor at se unboxing videoer inden de foretager sig et køb, da det kan hjælpe dem med at træffe en beslutning. Det giver forbrugerne mulighed for, at få produktet demonstreret, uden redigering, inden de selv forpligter sig. Forbrugerne finder derfor unboxing videoer ekstremt troværdige grundet deres autenticitet.
Hvordan får man kunder til at lave unboxing videoer af ens produkter?
Du bør betragte dit brand som en oplevelse, hvor flere elementer spiller en rolle for forbrugernes opfattelse af dit brand. Det er nemlig ikke kun produktet der tæller. Andre vigtige faktorer som spiller ind i den samlede oplevelse, er din kundeservice, leveringen og emballagen. Indenfor emballage bør du blandt andet have fokus på de tre nedenstående aspekter, hvis du skal få kunderne til at dele dit brand.
Visuelt design
Der er flere måder at gøre noget ekstra ud af din produktemballage. Den emballage der skaber størst blikfang, er naturligvis den specialdesignet papkasse. Emballagen er med til at sætte scenen for produktet, og giver et indblik i hvad man kan forvente af pakkens indhold. Farver, grafik, tekst eller dit logo vil være med til at præsentere og fortælle en historie omkring dit brand. Iøjnefaldende emballage giver samtidig mulighed for, at forbrugerne hurtigt kan gennemskue hvilket brand pakken er fra. En opsigtsvækkende papkasse, vil derfor med større sandsynlighed få forbrugerne til at vise produktet frem.
Praktik og æstetik går hånd i hånd
Det er dog vigtigt at pointere, at man ikke bør gå på kompromis med emballagens kvalitet, når man designer sin papkasse. Det vil blot resultere i ødelagte eller beskadigede varer og dermed utilfredse kunder. Omvendt nytter det heller ikke noget at emballagen er praktisk og billig, hvis den fejler på førstehåndsindtrykket. Det er derfor vigtigt, at man finder en hårfin balance hvor praktik og æstetik går hånd i hånd.
”Nej tak” til overkompliceret emballage
Overkompliceret emballage er et no go. Hvis emballagen bliver for kompliceret, og hvis det kræver en for stor indsats at åbne papkassen, vil det skabe frustrationer blandt dine kunder. Du bør derfor vælge en emballage der er simpel konstrueret, men som har et spændende og opsigtsvækkende design. Papkassen bør derfor være udstyret med smarte funktioner, som gør det nemt for dine kunder at åbne papkassen. Produktet skal desuden være let tilgængeligt, så dine kunder hurtigt og med minimal indsats kan få fingrene i kassens indhold. Du bør derfor altid have fokus på slutbrugeren, når du designer og vælger din emballage.
[related="12429347,12429352,12429342,5566792,5566793"]